Audi A5 Sportsback on tervetullut lisä tyylikkääseen sarjaan

Audi A5 tuli ensiesittelyyn keväällä 2007 ja tällöin markkinoille tuotiin kaksiovinen coupe-malli. Noin vuotta myöhemmin A5:n seuraksi tuli A4, jossa tarjottiin vaihtoehdoiksi sedania tai farmaria. Nyt mallisto täydentyi vielä A5 Sportbackilla, joka onkin hieno lisä sisarkatraaseen. Kyseessä on nimensä mukaisesti urheilullinen malli, mutta tilaa riittää myös perhekäyttöön.

Audi A5 Sportsback on tervetullut lisä tyylikkääseen sarjaan

Vuonna 2016 Audi piti johtoasemaa premium-autojen rekisteröinnissä Suomessa ja Audin Suomen markkinaosuus on 5,2 prosenttia. Suosituimmaksi Audin malliksi nousi A4 ja A5:n edelle kirivät myös A3 ja A6. Toisaalta A5:n kaksi mallia, Sportback ja Coupé ovat kauan odotettuja uutuuksia.

Uusi A5 pohjautuu vahvasti alkuperäismalliin

Audi A5:n elegantit linjat ovat alun perin Walter da Silvan käsialaa. Seatille, Audille ja Lamborghinille työskentelevä autosuunnittelija on itsekin kutsunut vuonna 2007 suunnittelemaansa autoa kauneimmaksi suunnittelemistaan autoista. Da Silva on onnistunut ajattomassa suunnittelussaan, sillä vielä tänäkin päivänä Audi A5 näyttää täysin modernilta. Uudessa versiossa ainoastaan maski on madallettu ja keulasta ja perästä tehty hieman aiempaa terävämpiä, muutoin muotoilu on ennallaan. Suurempi muutos nähdäänkin auton sisuksissa, sillä alusta on täysin uusittu ja moottorit hyödyntävät tietenkin Audin uusinta teknologiaa.

Uusi A5 pohjautuu vahvasti alkuperäismalliin

 

Lisää tilaa ja käytännöllisyyttä, urheilullisuutta menettämättä

Uudessa Audi A5:ssä on moni asia todella kohdallaan. Akseliväli on sama kuin A4:ssä, mutta tämä malli on neljä senttiä matalampi. Tavaratila on saman kokoinen kuin A4:ssä, mutta suurten kuormien kuljettamisessa ongelmaksi voi tulla sen kapeus ja mataluus. Toisaalta harva varmaankaan ostaa A5 Sportbackia muuttoautoksi. Lisätilaa saa myös kääntämällä takaselkänojat alas, jolloin tavaratilan tilavuudeksi tulee melkein 1 000 litraa. Jos Audi A5 Sportback häviääkin hieman urheilullisuudessa muille urheilumalleille, voittaa se sitäkin enemmän käytännöllisyydessä. Takaovet lisäävät huomattavasti arkitoimien helppoutta.

Sopivasti vääntöä ja rauhallinen ajotuntuma

Auto on ajettavuutensa puolesta rauhallinen ja tasainen. Tämä sopiikin matka-autolle, mutta urheiluautoa etsivälle ajaminen voi tuntua myös liian tylsältä. Moottorin hiljaisuus toisaalta saa unohtamaan, että alla on todella voimakas kone, jolla ohitetaan helposti hitaampi liikenne.

Audin ilmoittavat kulutuslukemat pyörivät noin viidessä litrassa. Kaupunkiajossa kulutus nousee seitsemään litraan satasella.

Sopivasti vääntöä ja rauhallinen ajotuntuma

Tyylikkyys jatkuu sisätiloihin asti

Ohjaamossa panostettu moderniin teknologiaan ja hallintalaitteet on sijoitettu hyvin. Materiaalit henkivät laatua ja ylellisyyttä. Virtuaaliset digimittarit ovat monipuolisesti muunneltavissa. Käytössä ei ole kosketusnäyttö vaan erillisen pyörökiekon avulla ohjattava näyttö, joka tosin vaatii hieman tutustumista. Ohjaamoon ei kuulu melua, vaikka nelivetoversiossa todella tuntee, kuinka neljä pyörää puskevat autoa eteenpäin. Ohjaamon äänettömyys korostaa ylellisyyden tuntua ja vapauttaa kuuntelemaan radiota normaalivoimakkuudella ilman, että äänen täytyy kilpailla tien melun kanssa.

Tyylikkyys jatkuu sisätiloihin asti

Audi A5 Sportsbackille on hankala nimetä suoraa kilpailijaa, sen verran marginaaliin tämä urheilumalli osuu. Ehkä lähimmäksi osuu BMW:n 4-sarjan Gran Coupé -malli, mutta Audi toivoo saavansa ostajia myös aiemmin BMW:n 3-sarjaa suosineilta, Mercedes C:n asiakkailta ja Jaguarilta. Hieman alemmassa hintaluokassa samantyylistä mallia tarjoaa Passat.

 

Audin uutuus sopiikin parhaiten suhteellisen hyvin tienaavalle, käytännöllisyyttä ja kauneutta arvostavalle autoilijalle, jolle ajamisessa on tärkeintä jännityksen sijaan mukavuus ja ylellisyys.