Autojen lyhyt historia

On vaikea kuvitella maailmaa ilman autoja, ja muita moottorikäyttöisiä kulkuneuvoja, mutta todellisuudessa ne ovat olleet mukana ihmiskunnan toimintaa suhteellisen lyhyen ajan. Autojen historia jakautuu useisiin aikakausiin, riippuen moottorityypistä,m ja myöhemmin autojen tyylistä ja yleisilmeestä.

Varhaisimpien autojen ulkonäkö ja periaate perustui hevosten vetämiin kärryihin, kulkuneuvot toimivat höyry moottorilla, ja alunperin niitä käytettiin puhtaasti tavaroiden kuljettamiseen. Amerikan ensimmäinen autoa koskeva patenttihakemus annettiin 1789, ja höyrymoottori kokeilut jatkuivat läpi 1800-luvun. Ensimmäinen varsinaisesti ihmisten kuljetukseen tarkoitettu höyryauto kehitettiin Ranskassa Amédée Bollée:n toimesta vuonna 1873. Autojen alkuaikoina hallitukset olivat huolissaan niiden vaikutuksesta yleiselle turvallisuudelle, ja käyttöä rajoittivat tästä johtuvat lait. Esimerkiksi Englannissa höyrykäyttöisten autojen kulkiessa yleisillä teillä, niiden edessä tuli marssia torvea puhaltava henkilö, jonka pitämä meteli, ja heiluttama lippu varoittivat jalankulkijoita auton lähestymisestä. Tämä oli yhtä epäkäytännöllistä kuin miltä se kuulostaa, ja vähensi huomattavasti mielenkiintoa auton kehitystä kohtaan saarivaltiossa. Diesel moottorit alkoivat korvaamaan höyryllä toimivia kulkuneuvoja 1930-luvulla, ja kaupallisia höyry autoja ei ole nähty vuoden 1931 jälkeen.

Polttomoottorin maailmanvalloitus

Polttomoottorit lähtivät myös kehittymään 1800-luvulla, ja vuosisadan lopulla Stutgardilaiset Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach kehittivät auton, joka oli suunniteltu alusta loppuun tarkoitusta varten. Tämä poikkesi aikaisemmista malleista, jotka olivat ottaneet vaikutuksia hevosten vetämistä kärryistä. Autoilun alkuvuodet näkivät myös useita elektronisen autoilun kokeiluja. Sähköautot olivat huomattavan suosittuja 1800 ja 1900 lukujen aikana, mutta polttomoottorit nousivat huipulle autoteknologian alalla, ja sähköautot jäivät historian sivuille, kunnes viime vuosina niistä on taas alettu puhumaan ympäristön pelastajina. Bensalla toimivat autot olivat nopeampia tankata ja tuottaa, ja Fordin massatuotanto laski polttomoottoristen autojen hintoja entisestään. Ford Motor Company oli yleisesti ottaen yksi autoilun kehityksen tärkeimmistä tekijöistä. Firman laittoi pystyyn amerikkalainen Henry Ford vuonna 1903, joka oli rakentanut ensimmäisen autokokeilunsa takapihallaan vuonna 1986. Model T, ensimmäinen massatuotantoon päätynyt auto, tuli markkinoille 1908, ja firma levisi maailmanlaajuiseksi samana vuonna. Vuoteen 1923 mennessä Ford oli vastuussa puolesta maailman autoista, ja vuosikymmenen lopulla sen tehtaita löytyi kahdestakymmenestä maasta. Ensimmäisen maailmansodan jälkeiset vintage autot tunnistaa helposti niiden pitkästä nokasta, joka majoittaa auton moottorin. Alkuaikoina autot olivat useimmiten avonaisia, mutta autojen nopeuksien kasvaessa katot yleistyivät nopeasti.

Polttomoottorin maailmanvalloitus

Toista maailmansotaa edeltävä aika näki komeiden saluuna autojen tulon markkinoille, nopeuksien ja autojen määrän kasvaessa useat varakkaat matkustajat päätyivät kuljettajan palkkaamiseen. Tämä puolestaan kasvatti autojen kokoa, sillä omistaja toki halusi tuntea olonsa mukavaksi takapenkillä. Takakontit ja autojen vakiovarusteena tulevat valot yleistyivät huomattavasti. 30-luvulle mentäessä autot muistuttivat tekniikaltaan nykyaikaisia autoja, ja niiden yleiset osat oli standardisoitu nykyiselle tasolle. Autojen valmistuis kuitenkin hyytyi 30-luvulla vallinneen laman myötä, mikä hidasti kehitystä ja laski valmistajien määrää. Toisen maailmansodan jälkeen autot muotoutuivat ulkonäöllisesti nykyiseen muotoonsa, ne alkoivat kutistua sekä leveys että pituussuunnassa käytännöllisempiin mittakaavoihin. Pienemmät autot käyttivät vähemmän polttoainetta, ja ne olivat kätevämpiä kaupunki käytössä. Viimeaikaisia kehityksiä autoteknologian maailmassa ovat olleet sähköautojen ja kombinaatio autojen kehitys. Tätä ovat nopeuttaneet huolet ilmaston muutoksesta, sekä maailman öljyvarojen loppumisesta. Yhtenä alan uranuurtajista on toiminut ensimmäisenä täysin sähköisenä luksus autona tunnettu Tesla Model S. Tesla aloitti toimintansa vuonna 2003, ja sen karismaattinen johtaja Elon Musk on auttanut firman kulttimaineen syntymisessä. Tesla on myös pystyttänyt maksuttomia latauspisteitä alueille joissa auto on suosittu, mikä puolestaan vaikuttaa sen käytännöllisyyteen esimerkiksi maaseudulla.