BMW:n uusi 5-sarja tarjoaa taattua laatua mutta vähän yllätyksiä

Automaailmassa eletään tällä hetkellä vahvasti katumaasturibuumia, mutta kysyntää riittää edelleen myös perinteisille automalleille. Vähitellen jo klassikon maineessa olevan BMW 5-sarjan sedanista tuli tämän vuoden alussa markkinoille jo seitsemännen sukupolven malli, joka sai mallikoodin G30. Ulkonäöltään uutuusmalli on paljolti 7-sarjan kaltainen, mutta muotokieli on hieman särmikkäämpi. Muotoilussa on keskitytty erityisesti ilmanvastuksen minimoimiseen. 5-sarjassa uutuus on hieman edeltäjiään suurempi. Uusi malli ei tarjoa kuitenkaan suuria yllätyksiä ja erityisesti uutuuksien metsästäjä saattaa jopa pettyä konservatiiviseen kokonaisuuteen. Mallille uskollisesti tarjolla on kuitenkin jälleen kerran laatua, suuren sedanin mukavuutta sekä mainiota ajettavuutta.

Kolme kovaa saksalaista mallia käyvät suoraa kilpailua keskenään ja näyttävät, että isot sedanit ovat edelleen tärkeässä roolissa automaailmassa. BMW:n 5-sarjan haastajina toimivat Mercedes Benzin E-sarja sekä pian uudistuva Audi A6. Ominaisuuksiltaan autot ovat varsin saman tyyppisiä, mutta kaikilla kolmella on vahvasti oma imagonsa ja kannattajakuntansa. Näiden kolmen kilpailijan joukossa BMW on usein nostettu urheilullisimmaksi, mutta jälleen kerran kysymys on enemmänkin mielikuvasta.

Voimakas moottori ja BMW:n suunnitteli tekevät ajokokemuksesta nautinnollisen

G30-mallissa on tuttuun tapaan kaksoistukivarret sekä takana monilinkkinen pyörien tuenta. Osiin on lisätty alumiinia, jonka avulla on pyritty parantamaan hallittavuutta ja mukavuutta. Jousituksen osalta valittavana on neljä vaihtoehtoa: perustaso, urheilullisempi alusta, säädettävillä iskunvaimentimilla varustettu alusta sekä ylellisimmässä vaihtoehdossa lisänä aktiiviset kallistuksenvaimentimet.

Uudessa mallissa on tarjolla neli-  ja kuusisylinterisiä moottorivaihtoehtoja, mutta jo 3-litrainen kutosdiesel toimii mainiosti voimansa puolesta. Samalla päästölukemat pysyvät kohtuullisina. Kolmilitrainen neliveto kuluttaa ohjekirjan mukaan 5 litraa satasella, joka on tämän tyyppiselle autolle hieno saavutus. Dieseliksi äänenvoimakkuus pysyy erittäin miellyttävänä. 8-portainen ZF:n valmistama automaattivaihteisto tekee etenemisestä pehmeää ja sujuvaa. Voimaa on riittävästi kaikkiin tilanteisiin ja halutessaan ajokokemuksesta saa myös sporttisen ja vauhdikkaan. Moottorivaihtoehtoja on tarjolla neljä, kaksi bensakonetta ja kaksi dieseliä. Malleista 520d on tarjolla myös manuaalina, mutta kaikissa muissa malleissa on automaattivaihteisto. Markkinoille on tulossa vielä 530e lataushybridi, jossa kaksilitraisen bensiiniturbon rinnalla on sähkömoottori.

Uusi 5-sarja ei tuo paljonkaan uutta pöytään tekniikan puolesta. Osasyynä tähän on se, että tästäkin mallista löytyvät uudet järjestelmät on jo aiemmin nähty 7-sarjassa. 5-sarja on kuitenkin suunnattu selvästi laajemmalle yleisölle joten nyt esimerkiksi kuljettavaa avustavat järjestelmät, kuten aktiivinen vakionopeudensäädin sekä kaistallapitoavustin tulevat yhä useamman autoilijan käyttöön. Uusi 5-mallin edustaja varoittaa lisäksi mm. risteävästä liikenteestä sekä siitä, mikäli autoilija ei pysähdy riittävän ajoissa STOP-merkin kohdalla.

Mittaristo vaihtui kosketusnäyttöön ja automatiikka kasvoi

Sisätilojen ilme on moderni ja tuttua laatua isovelimallista. Paperilla auton mitat ovat kasvaneet sekä ulkoa että sisältä, mutta pikaisella koeajolla sitä ei juuri huomaa. Tilat ovat varsin tyypilliset tämän kokoluokan sedaneille ja suurempi kuljettaja tai matkustaja jää kaipaamaan lisää tilaa jaloilleen. Mittariston virkaa toimittaa näyttö, joka mukautuu kuljettajan valitsemaan ajotilaan. Kun näyttöön kerran tottuu, on se selkeä käyttää ja tuo paljon lisää arvoa kojelautaan. Näyttö reagoi sekä iDrive-ohjaimeen että kosketukseen. Ajon aikana pyöreä valintakytkin tuntuu edelleen toimivimmalta ratkaisulta, mutta kosketusominaisuus nopeuttaa käyttöä muissa tilanteissa. Istuinmukavuuden saa uudessa mallissa säädettyä kohtalaisen hyväksi. Säätövaraa riittää, mutta itse istuinosa ei tunnu riittävän tukevalta varsinkaan selän kohdalta. Parempaa tukea kaipaavat kääntänevätkin katseensa M-Sport-penkkeihin, jotka ovat tunnetusti viimeisen päälle suunniteltuja.

Uusi 5-sarja kykenee kulkemaan osin jo automaattisesti ja jopa ohittamaan muita autoja. Lisäksi automaattisesti voi hoitaa pysäköinnin ja uuden sovelluksen avulla etsiä tyhjiä pysäköintipaikkoja. Uuden MMW 5-sarjan hinnat alkavat 49 397 eurosta ja jatkuvat lisävarusteista riippuen reilusti yli 70 000 euron.