Ford toi kaduille kilpa-auton sisaruksen

Ford GT on ikoni jo itsessään, onhan kyseessä superauto, jolla Ford halusi juhlistaa satavuotista historiaansa. GT on kahminut sijoituksia radoilla ja jättänyt taakseen mm. Ferrarin. Tämä on sopivaa, sillä GT:n uudella versiolla Ford haluaa juhlistaa 50 vuoden takaista voittoaan Fordista. Uusi GT on täytetty kilparadoilta tutulla tekniikalla ja uskomattomalla määrällä tietotekniikkaa. Tätä ei katuautossa ole ennen nähty. Ford GT:n katuautoa ja kilpa-autoa kehitettiinkin rinnakkain ja tätä on pidetty syynä luovaan suunnitteluun. Tämä näkyy esimerkiksi katuauton täysin integroidussa turvakehikossa, joka täyttäisi jopa FIA:n kilpavaatimukset vain muutamalla pienellä lisäyksellä.

Kaikista tärkein meriitti uudelle GT:lle oli Le Mans -kilpailun voitto, joka sai viimeisetkin epäilijät vakuuttumaan auton paremmuudesta. Kyseessä todellakin on yksi viime vuosien parhaista urheiluautoista. Lisäksi se on jotain aivan muuta, kuin mikään autonvalmistaja on koskaan tehnyt. Autoa kehiteltiinkin pienen tiimin voimin unohdetussa kellaristudiossa, joka toimi varastona. Kehittelyyn liittyi tietenkin massiivisia salassapitosopimuksia, salasanoja sekä vanhanaikainen riippulukko studion ovessa, jonka oli tarkoitus hämätä ohikulkijoita.

Uuden GT:n erikoisuus on käsittämätön määrä tietotekniikkaa

Ford on ilmoittanut, että uudessa GT:ssä auton 50 sensoria tuottavat tunnin aikana 100 gigatavua dataa. Tämä vastaa kooltaan esimerkiksi noin 25 000 musiikkikappaletta tallennettuna. Tätä tietoa käsittelemään tarvitaan tietenkin huippujärjestelmä ja sellainen GT:stä löytyykin, tarkemmin sanottuna 25 tietokonejärjestelmää. Nämä järjestelmät koostuvat puolestaan 10 miljoonasta koodirivistä. Koodimäärä GT:ssä on kovempi kuin esimerkiksi Lockheed-Martinin F-35 Lightning II – suihkuhävittäjässä. Tietokonejärjestelmät autossa pystyvät käsittelemään sekunnissa 300 megatavua dataa, joka on tietomäärältään vastaava kuin yksi televisiosarjan jakso. Ja tämä siis vain yhdessä sekunnissa.

Ford Performancen pääjohtaja Dave Pericak kehuu, että Ford GT:n tietokonejärjestelmät sopivat saumattomasti auton esikuvana olleeseen kilpa-autorakentamiseen ja tuovat GT:n kolmanteen versioon merkittävästi lisää suorituskykyä, kyvykkyyttä ja joustavuutta. Koska tietokonejärjestelmä kykenee jatkuvasti monitoroimaan monipuolisesti auton kuormaa ja ympäristöä, se säätää auton profiilit ja vasteet tämän mukaan. Tämä tekee GT:stä vakaan ja terävän sekä 30 km/h nopeudessa että 300 km/h nopeudessa. Järjestelmät keskittyvätkin pitkälti ajoneuvon halittavuuden parantamiseen. Lisäksi tietojärjestelmät tuovat autolla ajamiseen helppoutta ja mukavuutta. Autossa on mm. automaattinen ilmastointi sekä muistakin Fordeista tuttu Sync 3 -viihdejärjestelmä.

Kilpa-auton moottori toimii myös katukäytössä

Moottorina hiilikuitu- ja alumiinikuorisessa Ford GT:ssä on turboahdettu 3,5 litrainen EcoBoost V6. Tästä voimanlähteestä riittää tehoa 647 hevosvoiman verran, joka nostaa GT:n heittämällä katuautojen superluokkaan. Menopeli kiihtyy nollasta sataan noin kolmessa sekunnissa ja huippunopeus on noin 320 km/h. Tässäkin apuna on tehokas tietokonejärjestelmä, sillä moottori, ajonvakausjärjestelmä, F1-tekniikan pohjalta kehitetty aktiivinen iskunvaimennus ja auton aktiivinen aerodynamiikka vaativat kaikki toimiakseen jatkuvaa säätämistä, jonka järjestelmä tekee automaattisesti.

Kilpa-auton pohjalta kehittämisestä kertoo myös tietynlainen ehdottomuus, joka on ollut tyypillistä nimenomaan huippuunsa viritetyissä kilpa-autoissa. Tässä katuautomallissakaan kiinteästi asetettua penkkiä ei pysty säätämään pituuden mukaan, joka vaikuttaa ajoasentoon. Ohjauspyörää ja polkimia on kuitenkin mahdollista säätää kattavasti ja niiden avulla kaikenkokoiset kuljettajat saavat ajoasennon säädettyä mieleisekseen. Penkki pysyy kuitenkin juuri oikeassa kohdassa autoa ja tämä on tärkeä osa kapean ja aerodynaamisen auton muotoilua.

Bongaa uusi Ford GT Suomesta

Ford kaavailee, että GT:tä valmistetaan seuraavien neljän vuoden aikana noin 1 000 kappaletta. Yksi näistä päätyi Suomeen viime vuonna ja siitä on tullut yksi bongatuimmista autoista. Auton hinta Yhdysvalloissa alkaa noin 250 000 dollarista, eikä Suomen hintoja ole julkistettu.