Maailman kalleimmat autot

Yksi maailman seuratuimmista aiheista on varmasti moottoriurheilu sekä erilaiset moottoriajoneuvot.

Aina auton keksimisestä alkaen, on tiiviisti seurattu autoteollisuuden kehitystä ja uusimpien innovaatioiden saapumista kansan tietoisuuteen. Moottoriajoneuvot, varsinkin autot, ovat muuttuneet varsin lyhyessä ajassa ällistyttävän paljon ja kehitys jatkuu vääjäämättä kohti ekologisempia, käytännöllisempiä ja taloudellisempia vaihtoehtoja. Tämä on ainakin yleinen olettamus. Autoja valmistetaan myös selvästi yleellisyysvälineksi, keskittyen käytännöllisten seikkojen sijasta puhtaasti näyttävyyteen, tehokkuuteen ja luksuslisävarusteisiin. Maailman kalleimmat autot eivät välttämättä suinkaan muistuta perinteisiä kulkuvälineitä, vaan ne ovat ennemminkin taiteilijoiden taidonnäytteitä ja arvoesineitä. Toiset niistä ovat päivittäisessä käytössä, mutta suuri osa lepää museoiden tai autotallien suojissa, sillä ne ovat yksinkertaisesti liian kalliita liikennekäyttöön. Ne ovatkin lähinnä näyttelyesineitä, keräilijöiden ja miljonäärien omistuksessa. Miljoona-autoista tehdään tv- ohjelmia, kirjoitetaan artikkeleita ja esitellään yleisölle, mutta osa kalleimmista autoista pysyttelevät julkisuudelta suojassa, eikä niiden olemassaolosta ole välttämättä kenelläkään mitään tietoa. Ihmisiä ovat autojen lisäksi aina kiinnostaneet myös käsittämättömän arvokkaat esineet ja auton ja rahan yhdistelmä onkin vertaansa vailla oleva huomion kohde. Autoja saatetaan myös muokata itse ja näin nostaa arvoa oston jälkeen. Suosittua on nykyään esimerkiksi ostaa luksusauto, joka muokataan kultaisilla lisäosilla tai timanteilla miljoonien arvoiseksi. Kalleimmat autot ovat kuitenkin valmistettu tilaustyönä, asiakkaan vaatimusten ja tarpeiden mukaan ja hinnat saattavat tällöin nousta tähtitieteellisiin lukemiin. Nämä ajoneuvot ovat selvästi multimiljardöörien leluja, eikä kulkupeliin ole suikaan tuhlattu viimeisiä miljoonia.

Luksusautojen kärkijoukko

Enää ei puhuta pelkästään kaikkein kalleimmista automerkeistä ja kilpailla siitä, kenellä on Rolls Royce ja kenellä Ferrari. Sen sijaan autojen yksilöhinnat ovat nykyisin kuumin puheenaihe ja kalleimmat kapistukset tunnetaankin nimenomaan rajoitetun saatavuutensa ansiosta. Usein kaikkein kalleimpia onkin valmistettu vain ja ainoastaan yksi kappale, joka tekee kyseisestä autosta uniikin ja ainutlaatuisen. Tästä syystä yksittäiskappaleet ovat hinnaltaan huomattavasti sarjatuotettuja sukulaisiaan korkeampia.Kerrotaan, että yksi kalleimmista tällä hetkellä koskaan valmistetuista autoista, on kustantanut omistajalleen huimat 11,5 miljoonaa euroa ja on Rolls Roycen mittatilaustyönä valmistama. Asiakas on kieltäytynyt esittäytymästä julkisesti, joten omistaja pysyy täysin anonyymina edelleenkin. Arvatenkin kyseessä on oltava todellinen pohatta, sillä luonnollisestikaan jokainen perusmiljonääri ei tuhlaisi kymmentä miljoonaa, vain saadakseen mittatilauksena valmistetun auton. Kyseisen auton erityisominaisuuksia ovat esimerkiksi erityisvalmisteinen kattoikkuna, joka mahdollistaa luonnonvalosta nauttimisen. Takaistuimia ei autossa ole lainkaan, vaan se on korvattu lasipintaisella, puusta tehdyllä hyllyllä. Useat osista ovat käsin valmistettuja ja istuimet on vuorattu äärimmäisen yleellisellä nahalla.

Luksusautojen kärkijoukko

Myös sarjavalmisteiset autot voivat olla jopa miljoonien arvoisia. Valmistussarjat ovat kuitenkin yleensä pieniä, sillä ökyautoille ei luonnollisestikaan löydy kovin montaa ostajaehdokasta ja miljonäärit usein suosivatkin menopelejä, joita ei ihan jatkuvasti ajele vastaan samanlaisia. Kalleimpien sarjavalmisteisten autojen joukosta löytyy muun muassa Lamborghini Revento, Aston Martin One-77 ja ruotsalaisvalmisteinen Koenigsegg Agera. Kaikkien näiden autojen hinnat nousevat suunnilleen kahteen miljoonaan dollariin.Maailman kalleimpana sarjavalmisteisena autona, pidetään tällä hetkellä  W Motors Lykan Hypersport– mallia, jonka hinta on 3,4 miljoonaa dollaria. On varsin hankalaa yrittää listata maailman kalleinta autoa, sillä uusia, yhä arvokkaampia tulee kokoajan lisää ja sitä mukaa vanhoja saatetaan huutokaupata jopa kymmenillä miljoonilla. Käytettyjen autojen hintoja nostavat muun muassa niiden historia, esimerkiksi kuka oli entinen omistaja tai liittyykö auto merkittävästi johonkin kuuluisaan tapahtumaan. Toisinaan auto saattaa myös olla mittaamattoman arvokas, mikäli omistaja ei ole asettanut sille minkäänlaista myyntihintaa, eikä sen hintaa voida tarkasti arvioida.