Maasturin ja kartanoauton yhdistelmä on yllättävän toimiva kokonaisuus

Volvo V90 Cross Country – mallin kohdalla on tultu pitkälle kulmikkaista edeltäjistä, mutta käytännöllisyys ja selkeys on säilynyt. Kyseessä on tuoreen V90-mallin hieman maastohenkisempi sisarus, joka jatkaa Volvon AWD-nelivetomalliston yli 20 vuotta jatkuneita perinteitä. Jos XC90 tuntuu liian massiiviselta, mutta kaipaat ajoneuvoosi lisää maavaraa, V90 Cross Country on juuri täydellinen vaihtoehto.

Verrattuna vastaaviin nelivetoiseen V90-malliin D4- ja D5-dieselversioina, on tällä uutuudella hintaa noin 4 000 euroa enemmän. V90 Cross Country on käytännössä sama auto kuin V90, mutta tässä versiossa on kuusi senttimetriä korkeampi maavaara ja etu- ja takapuskureihin ja auton sivuhelmoihin on integroitu muovisuojat. Mallia on tarjolla ainoastaan nelivetona ja käytössä on viidennen sukupolven AWD-tekniikka. V90 Cross Countryssa yhdistyvät kartanoauton ja citymaasturin parhaat puolet ja tämä tekeekin osaltaan mallista niin suositun. V90 Cross Countryn Business-hinnastossa edullisimman D4-mallin hinta alkaa 60 524 eurosta.

Raskautta ja vakautta tyylikkäässä paketissa

Yleisolemukseltaan V90 Cross Country on sutjakka, mutta oikeasti kyseessä on lähes viisi metriä pitkä, raskas auto. Auton vauhdikkuus hurmaa tien päällä ja on tuttua jo muista uusimman sukupolven isoista Volvoista. 90-sarjan Volvot ovat olleet erittäin napakoita käytössä, riippumatta rengaskoosta, alustan asetuksista tai valitusta moottorivaihtoehdosta. Miinuksena vauhdista V90 Cross Countryssa matkantekoa häiritsee pieni, mutta jatkuva tärinä jota ei odottaisi tämän hinta- ja kokoluokan autolta. Jo hieman pehmeämpi alusta tekisi menosta huomattavasti miellyttävämpää. Lisävarusteena on taka-akselille saatavana erillisilmajousitus, jonka hinta on reilut 2 000 euroa.

Muuten alusta toimii kyllä mainiosti, jopa mutkaisella asfalttitiellä. Auto ei kallistele jyrkissäkään mutkissa liikaa ja suuntaa kurveihin luottavaisesti. Elementissään V90 Cross Country on kuitenkin mökkimatkan viimeisellä, pienellä metsätaipaleella. V90 Cross Countryssa maavara on 21 senttimetriä ja tämä takaa sen, ettei kiviä tarvitse väistellä pomppuisemmallakaan mökkitiellä. Suurempi maavara tekee myös autoon nousemisesta helpompaa.

V90 Cross Countryn jämäkkä alusta pääsee sitä paremmin oikeuksiinsa, mitä huonommalla tiellä liikutaan. Jyrkissä alamäissä avuksi tulee murtomaamallin alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin taas vauhdittaa toiseen suuntaan menoa. V90 Cross Countrysta löytyy myös XC90-katumaasturin yhteydessä esitelty offroad-tila, jonka voi kytkeä päälle erityisen pehmeässä maastossa möyrittäessä. Myös kaupungin mukulakivillä huomaa, että vakiomallia selkeästi korkeampi jousitusvara ja pehmeät, korkeaprofiiliset renkaat ovat sekä Suomen olojen että ajon miellyttävyyden osalta hyvä valinta. Ohjaus on hieman hidas, mutta ei häiritse vaan nimenomaan sopii auton kokonaistuntumaan.

Taattua Volvon viimeistelyä

Istuimet V90 Cross Countryssa ovat huippuunsa viritettyä ergonomiaa ja tässäkin vielä varsin urheilullisesti topattuina. Muutenkin ohjaamo vastaa erinomaisesti kaikkiin tarpeisiin ja sieltä löytyy muistakin V90-malleista tutut kosketusnäytöt ja muut toimivat yksityiskohdat. Matkustamossa riittää tilaa, mukavuutta ja ergonomiaa.Tavaratila on myös samanlainen kuin muissakin sarjan malleissa. V90 Cross Country on aina nelivedolla ja automaattivaihteilla varustettu. Siinä on Volvolta jo aiemmin tuttuun tapaan kaksilitrainen, nelisylinterinen moottori, josta on tässä mallissa tarjolla tosin hieman rajoitetumpi versio kuin tavallisessa V90:ssä. Varustelutasoina V90 Cross Countryssa on Plus ja Pro. Perusvarustelu Plus on jo itsessään varsin kattava. Autossa on vakiona muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, 8” digitaalinen mittaristo, Sensus -järjestelmä 9” kosketusnäytöllä ja kattava turvavarustelu, kuten City Safety automaattisella hätäjarrutuksella, kaistavahti ja tieltäsuistumissuoja.

Kilpailijoita V90 Cross Countrylle riittää sekä Volvon sisällä että esimerkiksi Mercedes Benzilla. Volvolla pahimmat haastajat ovat äskettäin markkinoille tuotu XC90-katumaastrui ja sen aivan tuore pikkuveli XC60. Vaativalle mökkimatkaajalle riittää siis valinnanvaraa ja ainakin auton puolesta matkanteko on sujuvaa ympäri vuoden.