Mini ei enää vastaa nimeään, eikä se välttämättä ole huono asia

Mini on lähes 60-vuotisen historiansa aikana saanut vankan fanikunnan ja uuden Minin saapuminen markkinoille on aina merkkitapaus. Ensimmäinen moderni BMW:n omistuksen aikana suunniteltu Mini esiteltiin yleisölle vuonna 2001. Tuolloin mallia pidettiin esikuviinsa nähden huomattavan suurena, mutta uusimpiin Mineihin verrattuna se oli itseasiassa varsin pieni. Tuosta mallista alkaen Mini on onnistunut tarjoamaan hauskaa mikroautomaista ajettavuutta ja tutulla tavalla sympaattista ulkonäköä.

Toisen sukupolven uutuuksia

Vuonna 2007 esiteltiin BMW:n Minien toinen sukupolvi ja mallisto laajeni perinteisistä kolmiovisista viisi- ja kuusiovisiin versioihin. Lisäksi tarjolla on ollut avoversioita, matalakattoinen Coupé sekä vähän epätavallisempi coupé-tyylinen crossover Paceman. Auto on kasvattanut merkittävästi kokoaan vuosien varrella ja tästä hyvä esimerkki oli muutaman vuoden takainen Minin farmariversio Clubman sekä viime syksynä markkinoille tuotu, tähän asti suurin malli, maastohenkinen Mini Countryman, joka on karannut jo varsin kauas esikuvastaan.  Erityisesti Countryman on ollut markkinoilla todellinen menestys ja sitä on myyty jo nyt maailmanlaajuisesti yli 700 000 kappaletta.

Kolmas sukupolvi jatkoi autojen kokojen kasvattamista

Vuonna 2015 esittelyyn tuli Minien kolmas sukupolvi, jonka myötä mallit kasvoivat edelleen. Lisäksi tarjolle tuli uusi korimalli, 5-ovinen hatchback. Sekä Clubmanista että Countrymanista käsillä ovat jo toisen sukupolven versiot. Uusi Countryman on edeltäjäänsä nähden terävälinjaisempi ja 20 senttimetriä pidempi. Pituudesta 7,5 senttimetriä aiheutuu pidentyneestä akselivälistä. Auton leveyteen on puolestaan lisätty 3 senttimetriä. Tämä kaikki lisätila näkyy valmistajan mukaan merkittävästi parantuneina sisätiloina. Tässä mallissa takapenkkejäkin voi siirtää jopa 13 senttimetriä. Tavaratilan tilavuus on normaaliasetuksilla 450 litraa, joka sekin on varsin paljon Minille, mutta se on laajennettavissa aina 1 309 litraan asti. Tämä on 202 litraa enemmän kuin edeltävässä mallissa.

Clubman ja Countryman tarjoavat varsin hulppeat sisätilat

Mini Clubmanissa perusrakenne on puolestaan akselivälistä lähtien sama kuin BMW:n 2-sarjan Active Tourerissa. Clubmanissa on kolmisylinterinen 1,5-litrainen bensiinimoottori. Sisustus on täysin uusittu ja kojelaudasta löytyy led-valaistu pyöreä mittaristo. Mittariston alla ovat navigaattori, puhelin sekä kaikenlainen ajoon liittyvä informaatio.  Mittaristoon ei tehty suuria muutoksia Countrymanissakaan, vaan tältä osin Clubman ja Countryman ovat lähes identtiset. Vakiovarusteena molemmissa malleissa on kuusiportainen manuaalivaihteisto, mutta ensimmäistä kertaa Minin historiassa valittavana on myös 8-portainen automaattivaihteisto sekä sporttiautomaattivaihteisto. Molempiin malleihin on mahdollista saada yksilöllinen ajo-ohjelmien valintaohjelma, jossa asetuksina ovat Mid, Sport ja Green. Lisävarusteina tarjolla on mm. led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, tuulilasinäyttö sekä törmäys- ja jalankulkijavaroittimella varustettu jarrutustoiminto.

Koko tuntuu ajettavuudessa

Näiden Minien jättiversioiden myötä Minille aiemmin tyypillinen mikroautomainen ajettavuus on hieman kärsinyt, mutta tämä ei ole vaikuttanut mallien menestykseen. Sympaattinen ilme on säilytetty ja uusien tilojen myötä se vetoaa yhä laajempaan asiakaskuntaan. Suurimmassa mallissa, toisen sukupolven Countrymanissa mittasuhteet ovat edelleen onnistuneet ja ns. kelluva katto keventää olemusta etenkin sivulta päin tarkasteltuna.

Ajettavuudeltaan uudetkin mallit ovat toimivia, vaikkakin erilaisia kuin aiemmat. Ajoalusta toimii miellyttävästi sekä tiellä että jäällä ja auto etenee vakaasti ja tukevasti. Sisätiloissa erityisesti lisääntynyt korkeus tuo avaruutta ja tilaa riittää sekä jaloille että päälle. Tuulilasi on melko kaukana edessä ja tämä lisää osaltaan tilan tuntua ohjaamossa. Muuten asiat ovat kuljettajan paikalla tutuilla paikoillaan ja tästä johtuen ajokokemus on vain uudistunut, eikä täysin vieras. Autona Countryman on hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus, vaikkakin todella kaukana siitä, mitä Mini oli vielä 15 vuotta sitten.