Peugeot 3008 yllättää positiivisesti

Ranskalaisista autoista puhuttaessa ensimmäinen mielikuva ei ole katumaasturi, sillä viime aikoina ranskalaiset valmistajat ovat tuoneet markkinoille ainoastaan yhteistyömalleja, eivätkä ole muutenkaan vaikuttaneet kiinnostuneilta kehittämään tämän tyyppisiä menopelejä. Harva muistaakaan, että katumaasturit olivat itseasiassa alun perin ranskalainen keksintö ja jo kauan sitten markkinoille tulivat ainakin nelivetoinen Tipparellu, Peugeot 504 Dangel ja Simca Matra Rancho. Tuolloin kuluttajat eivät olleet kuitenkaan vielä valmiita vastaanottamaan näitä uutuuksia ja ne jäivät myynniltään heikoiksi. Vasta paljon myöhemmin esitelty Nissan Qashqai alkoi saavuttaa menestystä, mutta tuolloin ranskalaiset olivat jo siirtyneet eteenpäin. Ilmeisesti vasta nyt myyntiluvut ovat vakuuttaneet heidätkin ja myös ranskalaiset ovat palanneet katumaastureiden kehittelyn pariin, pyrkien valloittamaan oman osansa markkinoista.

Peugeot 3008 yllättää positiivisesti

Peugeot 3008 erottuu kilpailijoista ennen kaikkea tyylikkyydellään

Peugeotin uusi 3008 -malli on suunniteltu ensimmäiseksi iskuksi nimenomaan tähän luokkaan ja se onkin monella tavalla onnistunut tulokas. Uusi malli on ulkonäöltään tyylikäs ja persoonallinen, sisätiloiltaan onnistunut ja ajettavuudeltaan erittäin miellyttävä. Kokonsa ja hintaluokkansa puolesta se kilpailee Nissan Qashqain, Mitsubishi ASX:n, Honda H-RV:n ja Seat Atecan kanssa. Ei ihme, että Peugeot nappasi mallilla Geneven autonäyttelyssä Vuoden Auto -tittelin.

Toimivat ja avarat sisätilat lisäävät laadukkuuden tuntua

Sisätilojen suunnittelussa on panostettu myös kojelautaan ja tämä saa 3008:n näyttämään raikkaalta ja kivasti erilaiselta. Hallintalaitteet ovat edelleen sopivasti kuljettajan ulottuvilla ja lähes kaikkea saa säädettyä oman valinnan mukaan joko kojelaudasta tai ratista. Eniten huomiota sisätiloissa kiinnittää kooltaan varsin pieni ohjauspyörä. Kokonaisuuteen pieni ratti uppoaa kuitenkin hyvin ja sen paksu kehä mahdollistaa tukevan otteen. Digitaalista mittaristoa pystyy säätämään monipuolisesti omien mieltymysten mukaiseksi ja mittaristoa on mahdollista tarkastella myös 3D-muodossa.

Toimivat ja avarat sisätilat lisäävät laadukkuuden tuntua

Matkustajia mahtuu nyt paremmin myös takapenkille, sillä uudessa mallissa on noin 2,5 senttiä lisää jalkatilaa takapenkkiläisten käytössä. Mukavinta matkustaminen on silti siten, ettätakapenkillä matkustaa korkeintaan kaksi ihmistä. Keskikonsoli ulottuu tässä mallissa melko taakse, joten keskipaikalla istuvan liikkumatila on rajallinen.

Riittävän tehokas moottori ja saumattomasti toimiva vaihteisto

Uuden 3008-mallin maavara on melkein 22 senttiä ja tämä on kuuden sentin parannus edeltäjään nähden. Ajotuntuma on silti säilynyt dynaamisena, eikä kori kallistu liikaa edes käänteissä. Ajaessa tuntuu säilyvän koko ajan hyvä kontrolli autoon. Alustaan voisi toivoa hieman lisää pehmeyttä, sillä se tekisi kyydistä vielä miellyttävämpää.

Malliston lippulaivassa GT:ssä on 180 hevosvoimalla varustettu turbodiesel-moottori, jossa riittää mainiosti suorituskykyä vaativampaankin maantieajoon. Tehokasta moottoria tukevat hienosti moitteettomasti toimiva automaattivaihteisto sekä tiukka vääntö. Tämä malli on crossovereitten joukossa yksi tasapainoisimmista ajettavista.

Erittäin toimiva kokonaisuus

Uuden mallin hinta alkaa perusvarusteilla 23 702 eurosta, mutta lisävarusteet hilaavat nopeasti hintaa korkeammaksi. Koeajoautolle kertyy hintaa jo yli 40 000 euroa. Malli on noussut nopeasti kuluttajien suosioon eikä ihme: aiempaa korkeampi ajoasento, persoonallisuus, tyylikkäät materiaalivalinnat, kätevä ja moitteettomasti toimiva kosketusnäyttö ja muhkea ulkonäkö ovat mainio kokonaisuus. Muotoseikat ovat onnistuneet tuomaan autoon vain lisää, heikentämättä lainkaan käytettävyyttä. Vuoden Auto -titteli ei hämmästytä koeajoryhmää.