Porschen uudet mallit ovat täynnä hyviä vaihtoehtoja

Porsche on tunnettu erinomaisista ja näyttävistä urheiluautoistaan, mutta uusin ja fiksuin Porsche 911 on tämän lisäksi myös mainio käyttöauto. Tästäkin helmestä on tarjolla muutama eri malli, joten oikea auto löytyy varmasti jokaiseen tilanteeseen. Lisäksi Porschella ajaessaan mukana on aina aimo annos historiaa, sillä autourheilussa Porsche on voittanut niin monia kilpailuita, että tarinoita riittäisi koko kirjaston verran.

Monipuolinen ja upea Targa

Ensimmäinen Porsche 911 Targa tuotiin markkinoille jo 50 vuotta sitten ja monille malli on edelleen se kaikista paras 911-versio. Targasta on menossa jo seitsemäs sukupolvi. Targan ulkonäkö ja luonne erottuvat selvästi muista 911-sarjan malleista. Esimerkiksi takavetoiseen Carreraan verrattuna Targassa on hieman leveämpi perä, joka tekee auton ulkonäöstä erittäin tasapainoisen. Painoltaan Targa on noin sata kiloa raskaampi kuin esim. Carrera Coupé ja painaa myös enemmän kuin Cabriolet. Tämä ei menossa tunnu, sillä turbomoottori tarjoaa sellaisen alaväännön että arkiajosta ja maanteillä kurvittelusta nauttii joka tapauksessa. Urheilullisuudesta tässä mallissa on jouduttu hieman tinkimään lisäkilojen ja nelivedon myötä – muita versioita Targasta ei olekaan saatavilla. Neliveto kuitenkin lisää ajettuvuutta ja erityisesti Suomen oloissa tulee ympärivuotisessa käytössä todella tarpeeseen.

Targaan saa lisävarusteina PDK-kaksoiskytkinautomaatin sekä Sport Chrono -paketin. Ainakin ensimmäinen kannattaa ehdottomasti ottaa, sillä se tukee mainiosti Targan luonnetta. Sport Chrono tuo todella lisäarvoa ajamiseen ja sen kanssa ylimääräinen massa ei tunnu lainkaan. Uudessa Targassa on panostettu jousituksen pehmeyteen ja tämä parantaa edelleen arkiajokokemusta. Ohjaamo vastaa 911 Carreran ohjaamoa eli kojelaudassa on ajantasainen kosketusnäyttö ja kaikki uusimmat tekniset herkut. Targassa on periaatteessa myös takapenkki, mutta täysikasvuinen sinne ei mahdu mukavasti istumaan. Taakse siis vain pienet lapset tai laukut. Näköalan puolesta takapenkki ei kuitenkaan olisi huono paikka matkustaa, sillä lasikaton kautta pääsee ihailemaan ohi vilistäviä maisemia.

Hintansa puolesta Targa on 911-mallien kalleimmasta päästä. Hintaero Carrera S -malliin ja jopa nelivetoiseen Carrera 4S -versioon on merkittävä ja Targa on jopa Cabrioletia kalliimpi. Targa vastaa kuitenkin useampaan tarpeeseen. Mahdollisuus sulkea katto kokonaan tuo kunnon urheiluauton fiilistä ja toisaalta avoautoilustakin pääsee nauttimaan, sillä mallin katto avautuu riittävästi tuodakseen matkustamoon autenttisen avoautoilun tunnelman.

Uuden ilmeen saanut Carrera S

911 Carrera S on myös omalta osaltaan kokenut päivityksen. Vuodesta 1963 asti valmistetussa Carrerassa on nyt vihdoin turbo konehuoneessa. Uutta tekniikkaa on muutenkin lisätty niin paljon, että ero entisiin malleihin on merkittävä. Suorituskyky Carrerassa on aina ollut enemmän kuin riittävä ja se on parhaimmillaan erityisesti mutkaisilla teillä. Uudessa mallissa on paranneltu jousitusta ja aktiivijousitus mukautuukin hienosti eri ajotilanteisiin. Sama koskee moottoria ja vaihteistoa. Mukana asetuksissa on nyt urheilullisen lisäksi myös erityisen urheilullinen, joten tämä on todella unelma-auto vauhdikkaasta menosta nauttiville.

Ajokokemus Carreralla on tasapainoinen ja auton mitat ovat helppo hahmottaa tiukoissakin paikoissa. Renkaissa löytyy pitoa kaikilla pinnoilla ja takapyöräohjaus helpottaa ajamista kaarteissa. Hitaammassa vauhdissa takapyörät ohjaavat hieman eri suuntiin ja nopeammassa taas osoittavat samaan suuntaan, lisäten tasapainoa optimaalisesti.

Samoin kuin Targassa, Carrerassa ehdoton valinta on kaksoiskytkinautomaatti, erityisesti jos auto tulee arkikäyttöön. Carreran uusi ilme on tuonut paljon lisää erityisesti arkiajoon, sillä urheiluautoksi erikoistuneen Carreran saa vihdoin myös ajantasaisilla viihde- ja tietojärjestelmillä. Lisäksi uusi malli kuluttaa hieman aiempaa mallia vähemmän, josta nykyisillä bensanhinnoilla on syytä iloita. Se ei ole muuttunut, että ajaminen Carreralla on saman tien luontevaa ja helppoa – todellinen ajonautinto siis.