Sähköautovertailussa selviä eroja mallien välillä

Sähköautotarjonta on laajentunut viime vuosina merkittävästi ja tämä on tietenkin kuluttajan kannalta iloinen uutinen. Kilpailu on alentanut hintoja ja sähköautoa hankkiva voi vähitellen kiinnittää huomiota jo muihinkin ominaisuuksiin, valiten myös niiden perusteella itselleen sopivimman. Sähköautoja löytyy nykyään myös jonkin verran käytettyinä.

Tekniikan Maailman teki Suomessa ensimmäisen suuren sähköautovertailun ja laittoi paremmuusjärjestykseen tähän mennessä maailman eniten myydyn sähköauton Nissan Leafin, sähköautomarkkinoiden uuden tulokkaan Hyundai Ioniqin, juuri päivitetyn mallin saaneen Renault Zoen ja parin vuoden takaisen tulokkaan Volkswagen e-Golfin, joka nousi lopulta testissä selkeäksi voittajaksi.

Sähköauton moottori on äärimmäisen hiljainen

Sähköauton moottori on äärimmäisen hiljainen

Sähköauton osista suurimman tilan vaatii akku, jonka myötä esimerkiksi säilytystilat ovat sähköautoissa usein muita autoja vaatimattomammat. Sähköauton akku on nykyään yleensä kokoelma satoja tai jopa tuhansia litiumkennoja. Akut sijoitetaan yleensä autojen alaosaan, jolloin niiden painopiste jää alhaalle. Tämän takia autojen selkeästi suurempi massa ei tunnu juurikaan ajaessa ja meno tuntuu vakaalta. Sähköauton konepellin alta löytyy polttomoottorin sijaan sähkömoottori, latauslaite ja taajuusmuunnin, sekä erilaisia korkeajännitekaapeleita.

Ajopelinä sähköauto on melko hiljainen, eikä sen käynnistymiseen tai toimintaan juuri kiinnitä sisätiloissa huomiota. Autot käynnistyvät nappia painamalla ja ajovalmiudesta kertoo merkkivalo. Hiljaisuus ei kuitenkaan tarkoita, etteikö auton järjestelmässä tapahtuisi samaan aikaan paljonkin asioita. Silloin kun auto ei ole käynnissä, on korkeajänniteakusto irrallaan muusta korkeajännitejärjestelmästä. Se täytyy siis kytkeä ennen liikkeelle lähtöä, joka vaatii moottorijärjestelmältä paljon esivalmisteluja. Ajon aikana energia kulkee taajuusmuuttajan kautta sähkömoottoriin.

Kaupunkiajossa kiinnitettiin huomiota erityisesti ohjaustuntumaan

Kaupunkiajossa kiinnitettiin huomiota erityisesti ohjaustuntumaan

Sähköauto sopii erityisen hyvin kaupunkiajoon. Ilman vaihteita ajaminen on helppoa ja mukavaa, liikkeellelähtö sujuu pehmeästi ja vaivattomasti. Tekniikan Maailman vertailussa ajo-ominaisuuksiltaan parhaaksi nousi Volkswagen. Erityisesti testiryhmä mieltyi tarkkaan ohjaukseen ja alustan miellyttävyyteen.

Testattavista autoista kooltaan pienin on Renault ja se onkin kaupungissa kätevä ketteryytensä puolesta. Miinusta Renault sai kuitenkin epävakaudestaan, sillä pienetkin töyssyt tiessä vaikuttavat ajotuntumaan. Myöskään ohjaustuntuma ei ole yhtä hyvä kuin Volkswagenissa.

Kahta ensimmäistä huonommiksi jäivät testiryhmän arvioiden perusteella Nissan ja Hyundai. Hyundaita moitittiin kovasta alustasta sekä keinotekoiselta tuntuvasta ohjauksesta. Nissanissa testiryhmää ei miellyttänyt juuri mikään, sillä auton huonoiksi puoliksi laskettiin heikko ohjaustuntuma, epämiellyttävä ajoasento ja yleinen kankeus. Nissanilla ajettaessa huomiota kiinnitti pienikin epätasaisuus tiessä.

Maantieajossa nopeudet kasvavat ja erot näkyvät

Kun testiautot kiihdyttivät nopeuttaan ja suuntasivat maantielle, alkoi ajo-ominaisuuksissa näkyä vielä aiempaa selvempiä eroja. Nissan ja Volkswagen tarjosivat tasaisinta kyytiä toimivien alustojensa myötä. Molemmat autot olivat testaajien mielestä miellyttäviä ajettavia sekä tyhjinä että kuormattuina. Volkswagen toimii mainiosti myös mutkissa, sillä ohjaustuntuma on koko ajan tarkka. Alustan pintakovuuskaan ei häiritse testaajia ja ajoa kehutaan hauskaksi.

Maantieajossa nopeudet kasvavat ja erot näkyvät

Maantiellä Nissanin kaupunkiajossa ilmenneet ongelmat eivät vaivanneet, mutta heikko ohjaustuntuma pilaa ajokokemuksen. Erityisesti mutkissa matkanteko on yhtä kiemurtelua ja ohjauksen hitaus häiritsee. Epämiellyttävältä tuntuu myös sekä Nissanissa että Renaultissa havaittu omituinen notkahdusliike nopeiden kääntymisten aikana, joka tuntui siltä kuin rengas ei enää pitäisi täysin auton painoa.

Hyundain kohdalla kuorma muuttaa ajokokemusta huomattavasti ja johtaa suuriin joustoliikkeisiin. Ohjaustuntuma on kuitenkin edelleen epävarma ja kuljettajan täytyy jatkuvasti keskittyä auton liikkeisiin. Renault toimii yllättäen paremmin kuorman kanssa kuin ilman, sillä sen epätasainen pohja pysyy paremmin hallinnassa kuorman vakauttaessa menoa. Myös ohjaus tuntuu paremmalta maantieajossa. Moottorin tehot jättävät kuitenkin toivomisen varaa nopeuden kasvaessa.

Eco-ohjelma lisää matka-aikaa mutta vie pidemmälle

Kaikki testiautot tarjoavat vaihtoehdoksi tehoa rajoittavan Eco-ohjelman, mutta erityisesti Volkswagenin ja Nissanin kohdalla tällä ohjelmalla ajokokemus muuttuu varsin voimattomaksi. Itse kaasua ohjailemalla on lähes mahdotonta säilyttää tasainen ajonopeus, mutta vakionopeudensäädin auttaa hieman pienentämään ongelmaa. Renaultin kohdalla ei ole havaittavissa yhtä suurta eroa normaalin ajon ja Eco-ohjelman välillä. Hyundaissa ero on vielä pienempi, mutta tähän vaikuttaa myös se, että Hyundaissa on testiautojen Eco-ohjelmista korkein ylänopeusraja, jopa 130 km/h. Kaikissa autoissa Eco-tilan voi ohittaa painamalla kaasun pohjaan ja näin voi tarvittaessa kasvattaa nopeutta.

Suuren menestyksen tiellä tiheä lataustarve

Sähköautoja ei kannata arvioida pelkästään kulutuslukemien perusteella, sillä tärkeämmäksi ominaisuudeksi nousee niiden kohdalla toimintamatka. Kuluttajan on tärkeää tietää, kuinka pitkän matkan voi ajaa yhdellä latauksella. Tähän vaikuttaa osaltaan tietysti myös akun koko. Kaikki mallit vaativat edelleen melko tiheää latausta ja latauspisteitä on Suomessa rajoitetusti. Tämä onkin yksi suuri syy siihen, etteivät sähköautot ole yleistyneet nopeammin.

Testiautoista Volkswagen ja Renault kulkivat yhdellä latauksella noin 320 kilometriä, Hyundai noin 250 kilometriä ja Nissan noin 180 kilomeriä. Mahdollinen ilmastointi tai lämmitys toki lyhentävät matkaa. Sähköauto kannattaa tietenkin laittaa lataukseen aina kun se ei ole käytössä, sillä akun täyteen lataaminen voi kestää jopa 12 tuntia akuston koosta riippuen. Pitkillä matkoilla joutuu toisinaan turvautumaan myös välilataukseen. Kiinteällä latauslaitteella akun saa täyteen 4-6 tunnissa, mutta matkaa voi toki jatkaa, vaikka akku ei olisi 100 prosenttisesti täysi.

Suuren menestyksen tiellä tiheä lataustarve

Mahdollisuuksien mukaan tauot kannattaa tietenkin suunnitella etukäteen, mutta yllättävämmänkin lataushetken jaksaa kyllä odotella, kun siihen asennoituu oikein. Seuraa ajotietokoneen lukemia ja valmistaudu pysähdykseen. Voit nauttia siitä, että kerrankin on aikaa syödä kunnolla tai lepuuttaa aivojasi nettipelien, kirjan tai tehdä mitä tahansa muuta mukavaa. Onneksi viihdetarjontaa riittää myös reissun päällä, omalla kohdalla pidemmänkin lataushetken ovat pelastaneet usein ainakin Taukopelit, Kirjastojen tarjonta ja Pokerstarscasino. Ja sen miettiminen, kuinka paljon sähköautolla ajamalla kuitenkin säästää, sillä sähköauton mainio puoli todella on ekologisuuden lisäksi taloudellisuus. Sähköenergia on edullista ja päästöttömän ajon takia ajoneuvovero on vuodessa vain 106,21 euroa. Sähköautojen käyttäminen Suomessa vaatii toistaiseksi vielä erikoisjärjestelyjä, mutta pidemmällä aikavälillä hyvät puolet korostuvat.