Skodan uusi Kodiaq-malli tuo tilaa sitä kaipaaville

Skoda Kodiaq on tähän mennessä tsekkiläisen automerkin suurin maasturi ja tämänkin takia historiallinen malli. Katumaasturi on pituudeltaan 4,7 metriä ja ulkomuodoltaan sopivan särmikäs. Auton luonne jää ehkä kaipaamaan hieman enemmän puhtia, mutta toisaalta perheautoksi Kodiaq sopii näinkin. Suomeen Kodiaq tuli myyntiin viime keväänä ja ilman lisävarusteita mallien hinnat alkavat noin 30 000 eurosta. Lisävarusteiden myötä hinta kipuaa helposti 55 000 euroon. Tehtaan valikoimissa on kolme varustetasoa; Active, Ambition ja Style.

Maasturipiirteiltään Kodiaq on onnistunutta kehittelyä. Vakioalustan ja tanakkuuden suhde on osunut nappiin ja suuremmatkin epätasaisuudet tiessä saa ohitettua mukavasti toimivan jousituksen ansioista. Myöskään epätasaiset kaarteet eivät saa autoa heilahtelemaan. Jonkin verran meteliä kuuluu töyssyissä jostain auton uumenista, mutta se on lähinnä kosmeettinen virhe.

Moottori vaikuttaa selvästi ajomukavuuteen

Bensakoneissa valittavana on muutama eritehoinen vaihtoehto. Kodiaqin korin mitat vaativat vähimmillään bensiinimoottoreista 1,4 litraisen ahdetun, jotta auto kulkisi mukavasti. Kodiaq-mallistosta löytyy sekä 125 hevosvoiman että 150 hevosvoiman versiot. Pienempitehoinen on aina manuaali ja voimakkaampi puolestaan automaattivaihteilla varustettu. Nämä vaihtoehdot ovat etuvetoisia, mutta nelivedon valitessaan valikoimassa on vielä 180 hevosvoimainen 2.0 litraisella moottorilla varustettu malli. Bensiinimoottoreiden lisäksi Kodiaq-malleja löytyy kaksilitraisilla dieseleillä, joista samoin kuin bensiiniversioistakin on saatavilla sekä etuvetoinen että nelivetoinen malli. Vaikka bensaturbo tarjoaa periaatteessa aivan riittävästi joustavaa voimaa, niin vasta dieselillä varustetussa autossa meno tuntuu todella mukavalta ja helpolta. Pääasiassa kesäaikaan tapahtuviin mökkireissuihin riittää tässä autossa mainiosti korkean maavaran ja etuvedon yhdistelmä. Neliveto tuo auton hintaan lisää 3 500€.

Vakaata ja mukavaa menoa ilman suuria yllätyksiä

Arkiajossa Kodiaqin suorituskyky on riittävä ja eteneminen vaivatonta, etenkin pintakaasulla. Ohitustilanteissa ja rampista moottoritielle kiihdytettäessä tarvitaan käyttöön kuitenkin jo auton kaikki voimavarat. Samalla muuten hiljaisen menopelin äänentaso nousee tavalla, joka muistuttaa pikkuautolla ajamista. Moottoritiellä vakionopeutta on kuitenkin helppo pitää yllä. Ohjaustuntuma on erittäin kevyt, mutta muuttuu juuri sopivalla tavalla raskaammaksi vauhdin kasvaessa. Ohjauspyörän liikkeisiin auto reagoi herkästi, mutta ei nykivästi ja ajaminen tuntuu vakaalta.

Henkilöautoa korkeampi kori ja pinta-ala sekä auton alla pyörteilevä ilma näkyvät väistämättä kulutuksen kasvuna. Kulutusta on pyritty hillitsemään ACT:n eli sylinterien lepuutustoiminnon avulla. Toiminnon aktivoituminen sammuttaa tilapäisesti kaksi pyttyä kun niitä ei tarvita kesken ajon, eikä tätä huomaa oikeastaan mistään muusta kuin mittaristoon syttyvästä merkkivalosta.

Tilaa sekä matkustajille että tavaroille – sekä loistava muunneltavuus

Tilaa ja väljyyttä käytännöllisen Kodiaqin sisätiloissa riittää ja tuoleja saa säädettyä monenlaisiin kuljetustarpeisiin. Lisäksi auton saa joko 5- tai 7-paikkaisena. Etuistuimille mahtuvat ongelmitta suuremmatkin matkustajat. Keskirivilläkin matkustaa mukavasti aikuinen tai jopa kolme aikuista vierekkäin, mutta takimmainen rivi soveltuu parhaiten perheen pienimpien käyttöön. Vaihtoehtoisesti takapenkit voi kääntää alas ja näin saa reilusti lisää tilaa takakonttiin. Seitsemän istuimen ollessa käytössä tavaratila on 270 litraa, 5-paikkaisessa 720 litraa.

Sisarmalleihinsa Atecaan ja Tiguaniin verrattuna Kodiaq pärjää hyvin, mutta ei tuo oikeastaan kovin uudenlaista ajokokemusta. Näistä kolmesta mallista Kodiaq lienee paras valinta silloin, kun tarpeissa on todellakin isompi auto ja kunnolla tilaa. Sisätiloissa Kodiaq pesee molemmat muut mallit. Kodiaq vaikuttaa laadukkaalta, mutta jostain syystä Tiguanista saa vielä hieman laadukkaamman vaikutelman. Atecan hieman pienempi koko taas tuntuu selkeältä edulta kaupungissa parkkipaikkaa etsiessä. Suuresta koostaan huolimatta Kodiaq ei kuitenkaan tunnu millään tavalla kömpelöltä, vaan se on muotoilultaan erittäin sopusuhtainen.