Uudella Tiguanilla on vahva asema katumaasturien joukossa

Volkswagen Tiguanin ensimmäinen malli tuli markkinoille jo melkein kymmenen vuotta sitten, jolloin katumaasturivalikoima oli huomattavasti rajallisempi kuin nykyään. Tänä aikana on tapahtunut paljon edistystä ja nyt monet vaihtoehdot, myös turvallisuus, ovat ostajan käytettävissä eri hintaluokissa. Myös VW-konserni on tuonut markkinoille nopeassa tahdissa peräti neljä uutta mallia, jotka ovat suurimmasta pienimpään Audi Q2, Seat Ateca, Volkswagen Tiguan ja Skoda Kodiaq. Kolme viimeksi mainittua tunnistaa jo ulkonäön perusteella sisarmalleiksi, mutta kuluttajan voi olla vielä vaikea ajatella niitä saman konsernin autoina, niin tiukasti olemme merkeissä kiinni. Maasturikisa on kuitenkin tällä hetkellä todella kovaa ja Tiguanin ylläkin riittää paineita. Myyntilukujen valossa vaikuttaa siltä, että Tiguan on onnistunut puolustamaan reviiriään.

Lisää tilaa ja uutta muotoilua

Ulospäin uusi Tiguan näyttää huomattavasti suuremmalta kuin aiemmat versiot autosta. Sisätiloissa lisätilaa on tullut kuitenkin vain kuusi senttimetriä pituudessa ja kolme senttiä leveydessä. Kookkaan vaikutelman saakin aikaan lähinnä aiempaa kulmikkaampi ja näyttävämpi muotoilu. Tila on kuitenkin riittävä ja takapenkillä mahtuu mukavasti matkustamaan pidempikin kyytiläinen. Tiguanissa on useita tila-autoille tyypillisiä ominaisuuksia, kuten takaistuimen selkänojan moniportainen kaltevuussäätö sekä mahdollisuus säätää istuinta pitkittäissuunnassa. Istuinmukavuus onkin kohtuullisen hyvä.

Vaikka auton etuosa on edelleen tunnistettavissa VW:ksi, takaosassa on viitteitä myös bemarin suunnittelusta. Ajokokemus, auton sisätilat ja yleistunnelma ovat kuitenkin taattua VW:tä. Jos olet aiemmin ajanut samanmerkkistä autoa, olet pian kuin kotonasi. Tämä on laatuauto, tuttu ja turvallinen.

Lisävarusteet nostavat Tiguanin ylempiin hintaluokkiin

Edullisimmillaan etuvetoisen ja 125 hevosvoimaa sisältävän Tiguanin hinta on runsaat 30 000 euroa. Erilaisia lisävarusteita kasaamalla hinta nousee helposti lähes kaksinkertaiseksi. Mallista löytyy neliveto, DSG-vaihteisto sekä tehokas kaksilitrainen bensakone. Saatavilla on tosin myös diesel-malli. Moottorin ääni pysyy miellyttävällä tasolla, sillä nelivetoisessa autossa riittää pitoa ilman, että konetta joutuu turhaan kierrättämään. Suurin ääni tulee moottoritiellä tuulilasiin ja pilareihin osuvasta ilmasta. Tiguanin kulutus pysyttelee pääkaupunkiseudulla ja moottoritieajossa noin kahdeksassa litrassa satasella. Huippunopeus on 208 kilometriä tunnissa ja auto kiihtyy nollasta sataan 7,7 sekunnissa.

Maantiellä Tiguan on luotettava, herkkä ja täsmällinen ajettava. Vakioalusta on kuitenkin hieman kova ja töyssyt tuntuvat hieman liian kovilta. Maantiellä tämä ei kuitenkaan ole ongelma. Muiden ominaisuuksiensa puolesta Tiguan sopii mainiosti myös metsäteille tai raskaampaa kuormaan vetämään, maavarakin on kohtuulliset 20 senttimetriä. Jousitus on saksalaisittain jämäkkä. Ohjaus on tehostettu ylikevyeksi tehden tuntumasta heikon. Tiguanilla ajaminen on siksi maasturimaista.

Tyylikästä, mutta ei erityisen jännittävää

Tietoa auton navigointilaitteisto tuottaa sellaisia määriä, että sen omaksuminen täydellisesti vaatii kuljettajalta jonkin verran opiskelua. Ohjaamossa on jo Passatista tuttu yleisilme ja Passatista muistuttaa myös lisävarusteinen 12-tuumainen näyttävä virtuaalimittaristo. Mittariston keskinäkymä on muokattavissa ja tämä helpottaa auton ominaisuuksien hallintaa. Matka-ajossa ja ruuhkissa tulevat avuksi aktiivinen vakionopeudensäädin sekä kaistavahti.

Saksalaiseen tyyliin Tiguanissa jää päällimmäiseksi tunteeksi luotettavuuden lisäksi tietynlainen asiallisuus. Mikään maailmoja avaava kokemus tämän auton ajaminen ei ole ja VW:n tyyliin tottuneet tuskin saavat kovin montaa uutta elämystä. Tässä piilevät kuitenkin myös auton hyvät puolet. Kaikki on viimeisen päälle suunniteltua ja laatu näkyy sisätilan yksityiskohtia myöten. Tämä on järkevä ja turvallinen hankinta arkiautoksi, eikä ole suunnattukaan elämyksiä kalasteleville hurjapäille. Perheen kanssa kaupassa käyvä autoilija arvostaneekin hurjien spurttien sijasta huomattavasti enemmän jalan heilautuksella avautuvaa takaluukkua tai penkkien yhteydessä lentokonemaisesti käännettäviä pöytiä, joilta tabletin käyttö sujuu mukavasti koko matkan.