Uusi i30 Wagon on kaukana vankkurista

Hyundain uusi i30 Wagon saattaa hyvinkin voittaa puolelleen myös ne, jotka eivät ole aiemmin eteläkorealaisia automerkkejä arvostaneet. Farmarivahvistus saapui Suomen markkinoille kesällä ennakkomyynnin myötä. Uuden muotoilun myötä autoa voi olla jopa vaikea tunnistaa Hyundaiksi, sillä i30 Wagon on muodoiltaan selvästi eurooppalaista suunnittelua. Suunnittelusta on ollut pääosin vastuussa entinen Audin suunnittelija Peter Schreyer. Hänen kädenjälkensä myötä edellisen sukupolven muotoiluun verrattuna i30 vaikuttaa nyt jonkin verran aikuisemmalta ja seesteisemmältä. Keulan uuteen ilmeeseen kuuluvat viirumaiset ajovalot ja aiempaa koristeellisempi keulamaski.

Sisätilat tarjoavat laatua ja mukavuutta, mutta takaluukku jättää toivomisen varaa

Kuskin paikalle istuimelle voi opettaa kahdet eri sähköiset säädöt. Hallintalaitteisiin ulottuu helposti ja kaikki on sujuvaa käyttää. Kojelaudan kahdeksantuumainen keskikosketusnäyttö on nostettu järkevällä tavalla lähelle luontevaa näkökenttää. Auton tumma sisusta näyttää tyylikkäältä. Lisävarusteena saatavat nahkapenkin tuntuvat ylellisiltä ja tuulettuvat. Erityisesti etupenkillä matkustavilla on runsaasti tilaa. Myös takapenkillä on mukava matkustaa, mutta kolmen suuremman aikuisen ahtautuessa vierekkäin tila alkaa loppua. Lapset ja keskimittaiset aikuiset viihtyvät pidemmänkin reissun. Matala kattolinja vaatii sisään mennessä hieman tavallista enemmän pujottelua.

Suurimmat odotukset kohdistuivat farmarimallissa auton tavaratilaan, mutta tässä kohtaa joutuu hieman pettymään. Kynnyksettömän tavaratilan kapasiteetti on sinänsä riittävät 602 litraa, mutta valitettavasti osa käyttökelpoisesta tilasta menee hukkaan välipohjan alle piilotettuun kiinteään lokerikkoon. Tämä saattaa olla kätevä ratkaisu niille, jotka kuljettavat runsaasti pientä tavaraa, mutta muita se harmittaa. Korkeampia tavaroita ei takatilaan saa mahdutettua millään ja jo lastenrattaiden pakkaaminen vaatii suunnittelua.

Tasaisen mukava ajettava

Koeajossa uutuudesta ei löydy mitään yksittäistä selvästi häiritsevää ominaisuutta. Mallissa isompi bensiinimoottori on 1,4 litrainen. Kilpailijoihin ja nykymarkkinoihin verrattuna kyseessä siis keskikokoinen moottori. Auto kuljettaa useampaakin henkilöä sujuvasti eteenpäin. Moottorin pariksi valittu seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii hyvin, mutta maksaa alkuperäiseen hintaan 2 500 euroa lisää. Nykyhinnoissa tämä on hieman yläkanttiin. Ilman lisämaksua saa tyytyä manuaalivaihteistoon. Miinusta uutuus saa myös siitä, että nelivetoversiota ei tässä mallissa ole tarjolla.

Ajo on miellyttävää ja kun kaasun painaa pohjaa, on tuntuma jopa sporttinen. Alustassa on painotettu mukavuutta, mutta se ei kuitenkaan ole liian pehmeä mutkaisten teiden tiukkoja kaarteita ajatellen. Perustuntuma tiehen on vakaa ja auto liikkuu suorilla tieosuuksilla ilman jatkuvaa paimentamista. Moottoritiellä i30 Wagon on kuitenkin harmittavan äänekäs ja huminan kuulee ajaessa selvästi. Osa äänestä selittyy renkailla ja kuluneella asfaltilla, mutta tämän hintaluokan autossa ääntä on silti liikaa. Maantienopeudessa ääni vaimenee ja soratiellä auto on yllättävän hiljainen.

Hiljaista laatua

Hyundain laatu on vakuuttavaa hiljaisella tavalla ja merkissä tunnutaan keskittyvän ongelmattomuuteen, ennemmin kuin häikäiseviin uusiin ratkaisuihin. Edellinen i30 sai saksalaisen Auto Bild -lehden 100 000 kestotestissä testihistorian parhaan tulokset. Suomalaisessa katsastusvikatilastossa taas i30 sijoittui Golfin ja Passatin välimaastoon.

Tekniset ratkaisut ovat monelta osin tuttuja Volkswagen Golf -maailmasta ja saattaisivat jopa vaikuttaa matkimiselta. Toisin kuin Volkswagen, Hyundailla ei ole taakkanaan historiaa pikkumoottoreiden jakopään ketjuongelmien kanssa tai harmeja kaksoiskytkinautomaattien kanssa Nämä ovat perinteisesti olleet Volkswagen Golfien omistajien ikäviä ja kalliita yllätyksiä.

Uudessa Hyundaissa ostaja saa kaupan päälle viiden vuoden takuun ilman kilometrirajaa. Tämä on oikeastaan ostajalle suuri etu. Moni pelkää, että tässä tapauksessa takuun ylläpitämiseksi vaadittava aukoton huoltohistoria maksaa liikaa, mutta nykyään kalliit merkkihuollot ovat lähinnä kaupunkilegenda. Takuuhuoltojakin voi kilpailuttaa ja hankkia ne mistä tahansa hyväksytystä huoltopisteestä.